Mietteitä Sijoittamisesta

Piensijoittajan avoin muistio

Best Buy (NYSE:BBY)

with 7 comments

Best Buy on ollut viime vuosina ehkä yksi Wall Streetin inhotuimmista yrityksistä. Sen lisäksi, että makrotalouden ongelmat ovat heikentänet jälleenmyyntisektorin kasvumahdollisuuksia ja tuloksentekokykyä, on verkkokauppojen tarjoamat alhaisemmat hinnat luoneet vielä lisää paineita kasvulle ja marginaaleille.  Kaikki tämä on näkynyt BBY:n osakekurssissa, oikeastaan jo ennen finanssikriisiä, sillä hinta on lasketellut vuodesta 2006 asti, eikä loppua ole tähän mennessä näkynyt. Jouduinkin hieman pakon edessä kirjoittamaan tämän analyysin tyngän lähinnä itselleni, sillä vaikka kuinka olen yrittänyt, tulen useasti lukeneeksi wannabe-analyytikkojen kirjoituksia SeekingAlpha – sivustolta, jossa lähes jokainen kirjoittaja huutaa kuinka Best Buy menee konkurssiin, aivan kuin yksi sen suurimmista kilpailijoista, Circuit City, teki vuonna 2009. Tämä on kuitenkin todella kaukaa haettu, sillä lukujen valossa sillä ei ole tähän päivään asti ollut minkäänlaista taloudellista kriisiä, enkä näe sellaista myöskään tulevaisuudessa. Jostain syystä nämä kirjoitukset ovat kuitenkin onnistuneet sumentamaan mieleni ja tämän takia minun täytyykin kirjoittaa ajatukseni  ”paperille”, jotta pystyisin hahmottamaan tilanteen neutraalissa valossa.

Best Buy on yhdysvaltalainen kuluttajaelektroniikkaan keskittyvä jälleenmyyjä, jolla on USA:n lisäksi toimintaa Kanadassa, Kiinassa, Meksikossa ja Euroopassa.  Best Buy aloitti USA:n ulkopuolisen liiketoiminnan vuonna 2001 ostamalla Future Shop Ltd:n, Kanadan suurimman kuluttajaelektroniikkaa myyvän ketjun. Tämän lisäksi se laajensi Kiinaan vuonna 2007 ostamalla 75 % osuuden Jiangsu Five Star Appliance Co., Ltd.:n. Vielä nykyäänkin suurin osa kokonaisliikevaihdosta (FY12: $50,7 mrd) syntyy kotimarkkinoiden kautta mutta kansainvälisen liikevaihdoin osuus on on kasvanut jatkuvasti, lähinnä mainittujen yritysostojen avittamana.

Kilpailu jälleenmyyntisektorilla on aina ollut todella tiukkaa. Marginaalit ovat pieniä ja, erityisesti kuluttajaelektroniikassa,  suurin kilpailuvaltti on mahdollisuus myydä halvemmalla kuin kilpailijat. Tämä mm. siksi, että tuotteiden hinnat ovat näennäisesti korkeampia kuin esimerkiksi ruokakaupassa (vert. televisio vs. maitopurkki), joten pienikin alennus tuo merkittävän eron loppusummaan, tehden kuluttajan hintatietoisemmaksi.  Tämän lisäksi myytävä tavara vanhenee nopeasti, joten tuotteiden vaihtuvuus on suurta. Kärjistäen  voitaisiinkin sanoa, että ostaessasi kuluttajaelektroniikkaa, on se vanhentunutta tekniikkaa jo silloin kun kävelet kaupasta ulos.  Tämän alan jälleenmyyjät joutuvat pitämään todella tarkkaa huolta inventaariostaan, jotta ei kävisi niin, että sille jää kasa vanhentunutta teknologiaa varastoonsa, jota se sitten joutuu myymään pilkkahinnalla.

Tällä hetkellä Best Buyn pahin kilpailija on ehdottomasti Amazon, joka on puhtaasti verkon kautta toimiva jälleenmyyjä.  Viime vuosina Amazon on saanut Yhdysvalloissa huomattavaa etua siitä, että se ei ole joutunut keräämään osavaltio kohtaista myyntiveroa asiakkailtaan.  Tämä vero on koskettanut vain niitä yrityksiä, joilla on fyysinen sijainti osavaltioissa mutta koska tämä on luonnollisestikin melko epäreilu kilpailuetu, aiotaan lakia muuttaa niin, että myös verkon kautta toimivat yritykset joutuvat keräämään tämän asiakkailtaan. Ajan myötä odotankin, että verkkokaupat menettävät tämän edun kokonaan, jolloin tuotteiden myyminen polkuhinnoin tulee vähenemään. Veroavun lisäksi Amazon on tietoisesti keskittynyt myymään mahdollisimman paljon, tuloksen kustannuksella:

AMZN is very tough on its competitors… it doesn’t feel compelled to make a profit … it’s very hard to compete against someone who doesn’t want to make a profit.” – David Einhorn

BBY keskittyi menneisyydessä ns. big-box – konseptiin, eli isoihin myymälöihin, joista sai kaiken tarvittavan saman katon alta (Suomessa lähin vastaava lienee Gigantti). Kokonsa avulla se sai skaalaetuja ja pystyi näin myymään halvemmalla kuin sen hetkiset kilpailijat. Tämä toimi hienosti ennen verkkokauppojen yleistymistä mutta yleistymisen jälkeen isot kaupat eivät ole enää vetäneet niin paljon asiakkaita kuin aikaisemmin. Tämän takia Best Buy onkin joutunut pienentämään kauppojensa kokoa ja keskittymään enemmän Best Buy Mobile – konseptiinsa sekä verkkokauppansa kehittämiseen. Best Buyn tarkoituksena on sulkea kotimarkkinoillansa yhteensä 50 suurta myymälää FY13 – aikana ja tutkia mahdollisuuksia muiden suurten myymälöiden skaalaamiseen. Tämän lisäksi se aikoo avata 100 pienempää myymälää.

Hinnalla ei pysty kilpailemaan kovinkaan kauan tehokkaasti, joten Best Buy on yrittänyt kehittää muita tapoja, jolla se pystyisi erottumaan kilpailijoistaan. Yksi näistä tavoista on sen vuonna 2003 ostama Geek Squad, joka tarjoaa asiakkaille maksullista teknistä tukea sekä korjaus- ja asennuspalveluita. Tämän lisäksi se tarjoaa Amazonin tapaan ilmaisen kotiinkuljetuksen verkkokauppatilauksille sekä joissakin sijainneissa hintatakuun tuotteillensa. Hintatakuulla tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että mikäli asiakas löytää tuotteen halvemmalla jostain toisesta kaupasta, maksetaan hänelle tuotteesta takaisin kalliimman ja halvemman hinnan erotus. Tänä vuonna Best Buy ilmoitti tarjoavansa asiakkailleen ns. Perfect Match Promise:n, eli 30 päivää ilmaista tuotetukea, tuotteen palauttaminen ilmaiseksi 30 päivän sisällä ja 30 päivän hintatakuu. Lähitulevaisuudessa tarkoituksena on houkutella asiakkaita paremmilla kanta-asiakaseduilla. Tarjoamalla erilaisia lisäetuja asiakkailleen BBY yrittää myös estää ns. esittelyhuone – ilmiön jatkumisen. Tällä tarkoitetaan sitä, että kuluttajat käyvät Best Buyn kaupoissa käpälöimässä haluamaansa tuotetta mutta sitten kuitenkin ostavat sen halvemmalla verkkokaupasta. Viisasta kuluttajalta mutta todella epäsuotuisaa myyjälle.

Best Buyn liikevaihdosta suuren osan muodostavat kotimarkkinat ovat jo pidemmän aikaa olleet hitaan kasvun aluetta, joten kasvattaakseen liikevaihtoaan on se päättänyt laajentua uusille markkina-alueille. Uudet alueet ovat yritykselle kuin yritykselle hankalia asioita tehdä oikein ja niin myös BBY:n tapauksessa. Se on joutunut pakittamaan mm. Kiinassa, Turkissa, Iso-Britanniassa ja Belgiassa. Kiinassa päätettiin sulkea kaikki Best Buy – nimellä toimivat kaupat mutta Five Star – myymälöitä se aikoo avata lisää yhteensä 50 FY13 – aikana. Iso-Britanniassa suljettiin kaikki suuret myymälät ja Euroopassa yleisesti Best Buy aikoo panostaa pienempiin myymälöihin.

Uusien markkinavaltauksen lisäksi elektroniikkajälleenmyyjien kasvuodotuksiin vaikuttaa paljolti se, että kuinka paljon eri valmistajat esittelevät uusia tuotteita ja innovaatioita. Tämä on itseasiassa ollut viime vuosina yksi asia, mikä on jarruttanut BBYn kasvua, sillä markkinoille ei Applen tuotteiden lisäksi tullut mitään sellaista, mikä herättäisi suunnatonta hypeä ja normaalista poikkeavaa ostohalukkuutta (esim. uusi pelikonsoli). 3D – televisoista ilmeisesti odotettiin tällaista hittiä mutta ne eivät ole vielä herättäneet kuluttajien kiinnostusta sellaisessa mittakaavassa, että siitä olisi jotain apua.

Best Buy ostaa suurimman osan tuotteistaan suoraan valmistajilta. Viimeisimmän vuosikertomuksen mukaan 20 suurinta tavarantoimittajaa vastasi yli 60 % kaikesta ostetusta tavarasta ja viisi suurinta, Apple, Samsung, Hewlett-Packard, Sony ja Toshiba, edustivat 40 % kaikesta BBYn ostamasta tavarasta. Näin suuri keskittyminen muutamaan suureen tavarantoimittajaan luo toimitusketjuriskejä, joista saatiin esimakua mm. Thaimaan tulvien aikana, jolloin tietokoneiden kiintolevyjen toimitusongelmien vuoksi mm. HP ei pystynyt toimittamaan kaikkia tilattuja tietokoneita jälleenmyyjille.

Viimeajan Tapahtumat

Huhtikuussa 2012 Best Buy ilmoitti, että sen toimitusjohtaja Brian Dunn on jättänyt tehtävänsä. Alunperin jäi epäselväksi, että mistä syystä hän erosi mutta jälkeenpäin selvisi, että hänellä oli ollut epäsovelias suhde toisen Best Buyn työntekijän kanssa. Käytännössä Dunnin oli pakko erota tai vaihtoehtoisesti hänelle olisi annettu potkut. Tämä ei vielä riittänyt, sillä myöhemmin selvisi lisää tietoja asiasta. Kävi ilmi, että Best Buyn perustaja, hallituksen puheenjohtaja ja suurin osakkeenomistaja, Richard Schulze, oli tiennyt asiasta mutta ei ollut kertonut tästä hallitukselle. Tämän seurauksena hän aluksi luovutti hallituksen puheenjohtajan paikan mutta jäi kuitenkin hallituksen jäseneksi. Myöhemmin hän kuitenkin ilmoitti eroavansa kokonaan hallituksesta ja tämän lisäksi tutkivansa kaikki mahdollisuudet omistuksensa tulevaisuudelle. Tämä oli käytännössä ilmoitus siitä, että hänen 20,1 % osuus yrityksestä olisi myynnissä.

Uutinen herätti heti spekulaatiot siitä, että joku ostaisi Best Buyn ja esimerkiksi veisi sen yksityiseksi. Tähän päivään mennessä mitään varmaa tietoa keskusteluista ei ole tullut enkä henkilökohtaisesti usko, että BBY muuttuisi yksityiseksi. Oli Dunnin eron syy mikä tahansa, mielestäni se oli erittäin positiivinen tapahtuma, sillä Dunn oli ilmeisesti melko tiukasti siinä uskossa, että suuret kivijalkakaupat menestyisivät myös tulevaisuudessa, eikä isoille muutoksille ole tarvetta. Eroaminen aiheutti sen, että Best Buyssä alkoi tapahtua heräämistä ja muutosta, osittain median ja Wall Streetin painostuksesta johtuen. Best Buy palkkasi tapahtumien aikaan head-hunter firman etsimään uutta vakituista toimitusjohtajaa. Tällä hetkellä virkaa hoitaa väliaikaisesti hallituksen jäsen George Mikan, joka on ilmoittanut olevansa kiinnostunut myös pysyvästä pestistä.

Arvostus

Kaiken negatiivisen uutisoinnin keskellä voisi ajatella, että Best Buyn taloudellinen asema ja tulos olisivat laskeneet kuin lehmän häntä. Moni ilmeisesti vakavasti uskoo, että Best Buy on seuraava Circuit City ja että tulevaisuudessa jokainen haluaa ostaa tuotteensa verkon kautta. Ilmeisesti tämän takia BBYn osakekurssi näyttää tältä:

Best Buy on selkeästi tilanteessa, jossa sen täytyy sopeutua muuttuviin kulutustrendeihin. Tämän takia on turhaa analysoida tietoja kymmenen vuoden ajalta, sillä niillä ei ole suurta merkitystä tulevaisuudessa. Viiden vuoden ajanjaksolta saa kuitenkin jo jonkin verran tarpeellista ja suhteellisen ajankohtaista tietoa, joten tarkastelen BBY:tä vuosina FY08 – FY12. Katsotaan aluksi hieman graafeja:

Liikevaihdon kasvu on ollut tahmeaa ja yritysostot ovat olleet suurin yksittäinen syy kasvuun.

BBY on tehnyt melko tasaista tulosta finanssikriisin keskellä. Fiskaalivuonna 2012 nettotulos rymähti raskaasti tappiolle mutta tämä johtui ulkomaantoimintojen arvonalentumisesta, jolla ei ollut käteisvaikutusta. Tutkimalla viivaa ”Normalized income after taxes” voidaan saada myös hieman vihjeitä liiketoiminnan tilasta. Tämä on BBYn itse laskema ”non-GAAP” rivi, jota kuvataan yrityksen sivuilla näin:

Normalized Income After Taxes represents income after taxes excluding nonrecurring charges and/or credits and the related tax effects of excluding the non-recurring charges and/or credits. It is calculated by subtracting Income Taxes Except Impact of Special Items from Normalized Income Before Taxes.

Voidaan myös huomata, että BBYn liiketoiminta on luonut tasaisesti kassavirtaa liiketoiminnoista, viiden vuoden mediaanin ollessa $2,025 mrd. Vapaan kassavirran mediaani on $1,228 mrd. CapEx kulut ovat vuoden 2010 jälkeen pysyneet tasaisina.

Oman pääoman tuotto on ollut FY08 rysähdyksen jälkeen matalassa laskussa, mediaanin ollessa 20,48 %. ROA:n mediaani on 7,15 %. Marginaalit pysyivät tasaisena vuoden 2008 laskun jälkeen mutta viime aikojen uudelleenjärjestelykulut ja muut häiriötekijät näkyvät marginaaleissa selvänä laskuna.

Esitetyissä graafeissa ei näy mitään hälyttävää, mikäli uskoo, että FY12 tulos oli poikkeuksellisesti keskivertoa huonompi ja että tulevaisuudessa se tulee palautumaan normaalimmalle tasolle.

Osakkeiden lukumäärä, miljoonissa

Osinko on ollut liikevaihdoin tavoin hitaasti nouseva mutta osakkeiden lukumäärä on laskenut merkittävästi. Vapaata kassavirtaa onkin käytetty paljolti osakkeiden takaisinostoon ja esimerkiksi FY12 aikana ostoihin käytettiin $1,5 mrd. Tämän lisäksi Best Buy ilmoitti hiljattain uudesta $5 miljardin takaisinosto-ohjelmasta. Täysimääräisenä tämä olisi varsin merkittävä summa, sillä BBY:n markkina-arvo on tällä hetkellä $6,4 mrd.

Katsotaan seuraavaksi perinteisiä arvostuslukuja:

Ex-P/E: N/A (alaskirjauksen johdosta EPS painui pakkaselle)

Forward-P/E: 5 – 5,4 (perustuen BBY:n omaan FY13 non-GAAP EPS arvioon  $3,50 – 3,80)

P/CF: 2,11

P/FCF: 2,75

FCF Yield: 36,31 %

P/S: 0,13

P/B: 1,8

Enterprise Value/EBITDA (ttm): 2,16 (lähde: Yahoo! Finance)

Kuten käytännössä jokaisesta arvostusluvusta voi päätellä, BBY hinnoitellaan tällä hetkellä todella huokeasti. Se itseasiassa hinnoitellaan niin halvaksi, että markkinat ilmeisesti uskovat kassavirran tyrehtyvän totaalisesti ja tuloksen pysyvän ikuisesti matalana. Tämä voisi olla totta, mikäli lyhyen ajan sisällä kävisi niin, että Amazon ja muut verkkokaupat veisivät BBYn markkinaosuuden kokonaan, eikä kukaan enää ostaisi tuotteita kivijalkakaupoista, tai jos BBYn johto epäonnistuisi täydellisesti työssään. En kiellä sitä, etteivätkö verkkokaupat olisi varteenotettava uhka perinteiselle mallille (ostan niistä itsekin). Voi myös olla, että Best Buyn kaltaiset yritykset ovat sekulaarisessa laskussa. Täytyy kuitenkin muistaa, että tälläiset muutokset eivät tule tapahtumaan muutamassa vuodessa ja Best Buy lienee kokonsa takia yksi vahvimmista kandidaateista selviytymään verkkokauppojen paineessa. Pidemmällä tähtäimellä myös Best Buy tulee saamaan enemmän jalansijaa verkkokaupalleen, sillä kuten aikaisemmin mainitsinkin,  puhtaasti verkon kautta toimivat kaupat tulevat vielä menettämään veroetunsa. On kuitenkin vaikea sanoa, että kauanko esimerkiksi Amazon aikoo polkea hintoja saadakseen markkinaosuutta.

Yhteenveto

Sijoituksena Best Buy ei ole heikkohermoiselle, sillä osake voi pysyä vihattuna pitkänkin aikaa ja tämä aika voi kasvaa vielä enemmän, mikäli yrityksen ajamat muutokset joutuvat vaikeuksiin. Kuten monen muunkin arvo-osakkeen kohdalla, täytyy Best Buyn tapauksessa katsoa yritystä omistajan silmin ja unohtaa turha taustamelu (toisin sanoen kurssiheilunta). Tämän kirjoittaminen on aina ollut helpompaa kuin sen noudattaminen. On kuitenkin positiivista huomata, että ei ole yksin sijoituksensa kanssa, sillä mm. David Einhorn (Greenlight Capital) on jatkanut BBY ostoja ja sen osuus on yhteensä 3,3 % rahaston pääomasta. Olen itse hieman huonossa tilanteessa BBY:n kanssa, sillä aloitin ostoni selvästi liian aikaisin ja liian suurilla summilla. Tämän takia sen osuus salkussani on kasvanut jo suuremmaksi mitä alunperin ajattelin ja käteispositio on taas laskenut liian pieneksi.

Lähteet & Muut Aiheeseen Liittyvät Julkaisut (Päivitetty 17.07.2012)

Best Buyn vuosikertomukset: FY12, FY11, FY10

John R. Pangere – Best Buy Analysis

University Of Oregon Investment Group – Best Buy Co., Inc.

Best Buy Is a ‘Buy,’ Say Einhorn, Credit Suisse

ContarianEdge – How To Fix Best Buy

Frankly Speaking – Best Buy: A Shareholder Friendly Value Stock (BBY)

Franly Speaking – Best Buy: A Takeover Target?

Bloomberg – Best Buy Gaining 59% as Cash-Rich Retailer Invites LBO: Real M&A

Barel Karsan – Best Buy Price vs Value

Barel Karsan – Best Buy Gets Sold

AdventuresInCapitalism – No Hurry To Buy If There Is No Growth…

WSJ – Best Buy Gets Squeezed

Barel Karsan – Retail: Is It Different This Time?

WSJ – Tax Break Online Nears End

Written by vdell

15/07/2012 at 20:27

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kiitos hyvästä jutusta! Oletko miettinyt miltä seuraavat 3-5 vuotta näyttävät BBY:lle?

    Netissä kiertää useita variantteja teesistä “shorttaa firmat jotka ovat Amazonin / Walmartin tiellä”. BBY on molempien kilpailija ja alakynnessä, onhan BBY:n tuoteportfolio juuri alueilla, mitkä siirtyvät kokonaan nettiin (musiikki, video, pelit) tai mitä voi myydä kätevästi netissä. Amazonin palvelu näyttää suomalaiselle todellista huonommalta, koska tavaran toimitus kestää tänne luokkaa viikon. Isoilla markkinoille Amazonin paketti on tyypillisesti ovella seuraavana työpäivänä, mikä kaventaa brick and mortarin etua lähellä olemisesta.

    Näppituntumalta (ilman mallinnusta / kristallipalloon katsomista) arvostus näyttää heikkenevästä kilpailutilanteesta huolimatta tavattoman halvalta.

    Arvosijoittaja

    16/07/2012 at 22:05

    • Tuotteet, kuten pelit, musiikit ja elokuvat, tulevat varmasti vähenemään perinteisten kauppojen hyllyiltä. Niiden myyminen netin välityksellä on ilman muuta tulevaisuutta, enkä sijoittaisi puhtaasti näitä jälleenmyyviin yrityksiin ihan heti. En usko, että nämä tuotteet ovat jälleenmyyjille, kuten BBY, mitenkään korkeakatteista tavaraa, joten marginaalit voivat jopa nousta tämän johdosta vaikka liikevaihto laskee. Vaikea sanoa, että millaisia ovat jenkkiläisten kuluttajien mieltymykset mutta näen sen epätodennäköisenä, että muutos nettikauppoihin tuhoaisi lyhyellä tähtäimellä perinteisen tavan. Hieman vanhemmat ihmiset, joilla ei mahdollisesti ole nuorison tasoista tietoa tekniikasta, arvostavat luultavasti BBYn tarjoamaa palvelua (myynnin aikana + Geek Squad) ja paras lopputulos olisikin se, että BBY saisi myytyä tämän palvelukokonaisuuden menestyksekkäästi kuluttajille (palveluilla kun tuppaa oleman paremmat katteet kuin jälleenmyynnillä). Toinen mahdollinen positiivinen asia on Kiinan myymälät, jotka voisivat paikata kotimarkkinoiden matalaa kasvua. Mikäli ilmoitetut kululeikkaukset onnistuvat, voi BBY alentaa hintojaan ja kilpailla näin paremmin Amazonin kanssa. En tosin henkilökohtaisesti toivoisi sen kilpailevan hinnalla sen enempää kuin on pakko.

      Toisaalta on melko hankalaa sijoittaa rapakon toiselle puolelle, kun ei ole omakohtaista kokemusta yrityksestä. Tällöin sitä välillä tulee pitäneeksi totuutena kaikkea mitä lukee. Lähdekritiikki on vaikeaa. BBY on kuitenkin mielestäni tällä hetkellä jo niin halvaksi poljettu, että se on hyvä sijoitus pelkästään säilyttämällä kannattavuutensa keskiarvon tuntumassa. Tällöin ei tarvitsisi pohtia tulevaisuuden kasvuodotuksia. Pitää myös muistaa, että pörssi yleensä vaihtelee toisesta ääripäästä toiseen ja pysyy keskivälillä vain vähän aikaa. BBY ja AMZN ovat itseasiassa täydellisiä esimerkkejä tästä. Vai miltä seuraavat luvut näyttävät (Yahoo! Finance):

      Trailing P/E (ttm, intraday): 177.96
      Forward P/E (fye Dec 31, 2013)1: 83.85
      PEG Ratio (5 yr expected)1: 5.44
      Price/Sales (ttm): 1.91
      Price/Book (mrq): 13.52
      Enterprise Value/Revenue (ttm)3: 1.80
      Enterprise Value/EBITDA (ttm)6: 51.06
      Return on Assets (ttm): 2.46%
      Return on Equity (ttm): 7.66%
      Profit Margin (ttm): 1.09%
      Operating Margin (ttm): 1.42%

      Kyllä, kyseessä on Amazon. En näe näissä luvuissa mitään, mikä herättäisi kiinnostukseni!

      vdell

      16/07/2012 at 23:01

  2. Tässä vielä sopivaan saumaan julkaistu kirjoitus Barel Karsan – blogissa: http://www.barelkarsan.com/2012/07/retail-is-it-different-this-time.html

    vdell

    17/07/2012 at 15:14

  3. Laskeskelin arvostusta… Markkina näyttäisi arvioivan BBY:n liikevaihdon heikkenevän 8-12 % vuodessa (discount rate = 8,6%, FCFF(12) = 1270), mikä tosiaan lienee aika pessimististä. Same store sales heikkeni jenkeissä 2010 3% ja 2011 1,6%.

    Pelien, musiikin ja elokuvien liikevaihto on tosiaan kärsinyt eniten, eikä siirtymistä online-jakeluun voine pysäyttää millään.

    Ulkomaisen liikevaihdon (24% liikevaihdosta) kate on reilusti jenkkiläistä heikompi. Jäin miettimään, että miten nopeasti siellä toiminta muuttuu tappiolliseksi liikevaihdon kutistuessa, retailingissä kiinteät kulut ovat aika suuret. Voi olla että BBY:n pitäisi luopua ulkomaanrönsyistään ja keskittyä kotimarkkinaan.

    BBY ei ole vielä riittävän halpa minun kriteereilläni erikoistilanteille (20% sijoitetun pääoman tuotto). Laskin, että hinta olisi riittävän halpa, jos BBY pitää nykyiset asemansa (ei kasvua / kutistumista). En ole tähän mennessä kuitenkaan löytänyt riittävän vahvoja todisteita, että BBY selviäisi kilpailusta WMT vs BBY ja AMZN vs BBY.

    Arvosijoittaja

    02/08/2012 at 21:16

    • Kirjoitukseni BBYstä sai ajatukset virtaamaan ja päädyinkin kirjoituksen jälkeen myymään omistukseni. Realisoitunut tappio oli sijoitusurani pahin, niin euromääräisesti kuin prosentuaalisestikin (n. -35 %). Miksi siis kyseinen päätös? Syitä oli muutamia:

      – Osto-ohjelma oli liian aikaisin aloitettu ja liian isoilla summilla. BBYn olisi pitänyt nousta melko paljon, jotta pääsisin edes break-even tasolle, eikä minulla ollut enää halua lisätä pääomaa kyseiseen positioon.

      – Toimitusjohtajan etsiminen oli liian pitkä projekti ja siinä olisi vienyt vielä todella kauan aikaa, että uuden toimitusjohtajan jälki olisi alkanut näkyä.

      – Käteispositio oli valahtanut liian matalaksi

      – Jatkuva veivaaminen BBY vs. AMZN alkoi uuvuttaa, enkä osannut päättää, että onko AMZN niin suuri uhka, kuin mitä kaikki sanovat. Mikäli asuisin jenkeissä, olisi varmasti helpompaa seurata BBYn tilannetta.

      – Greenlight Capital myi omistuksensa. Tämä oli ns. viimeinen niitti, sillä kys. firmassa on niin paljon viisaita ihmisiä, että en välttämättä halunnut testata omaa teesiäni heitä vastaan. Q2-katsauksessa oli BBYtä kommentoitu seuraavasti:

      “We thought that the core debate was whether or not the company could compete with Amazon. The answer at this point is that maybe it can and maybe it can’t. (Despite the consensus view, our store surveys have repeatedly shown that there is no price benefit for consumers to browse at BBY and then purchase at Amazon.) There has been some deterioration in BBY’s domestic performance, which we attribute to a lack of a “must have” consumer electronics product, rather than an erosion of BBY’s competitive position. While we held the shares, three unexpected problems emerged: First, BBY depleted $1.3 billion of its cash resources by paying a double-digit multiple for Carphone Warehouse’s share of the Best Buy Mobile profit stream. The market promptly revalued those earnings to BBY’s mid-single digit multiple. Second, in the most recent quarter, BBY’s international profits collapsed. In particular, comparable sales in its Chinese business fell 28% as the Chinese economy appears to have hit a wall. Finally, the company dismissed its CEO over his personal conduct, and also removed the Chairman for failing to respond properly to the CEO’s misbehavior. As a result, the company has an interim CEO and is trying to come up with a strategy. We worried that this could lead to additional business disruption so we exited with a loss.”

      Summasummarum: En luultavasti tule sijoittamaan retail-sektroille ihan heti, sillä sen verran pahasti poltin näppini tämän sijoituksen kanssa. Olen jonkin aikaa katsellut JCP:tä mutta tällä hetkellä saa kyllä jäädä seurantalistalle.

      Nyt on ainakin verotuksellista tappiota odottamassa seuraavaksi viideksi vuodeksi… :)

      vdell

      04/08/2012 at 10:56

  4. […] Heinäkuussa analyysiin BBY:stä, jossa tulin siihen tulokseen, että kyseinen yritys on vahvasti alihinnoiteltu ja pelot […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: